Student: Kyriaki Gerodimou
Year: 2025
Affiliation: National Technical University of Athens
Level: Undergraduate
Thesis written in Greek
The airline industry operates in a complex and dynamic environment, with inevitable disruptions. The phenomena that disrupt the smooth operation of scheduled activities affect operational efficiency and service quality. These impacts influence a variety of factors that affect the productivity of an airline and can destabilize daily operations, reduce profits, or damage the company's reputation.
In such a challenging landscape, the need for reliable decision-making tools is growing. Multi-Criteria Decision Analysis (MCDA) provides comprehensive methodologies for tackling multidimensional challenges, such as those encountered in Airline Operations Control Centers (OCCs). The challenges faced by OCC include managing disruptions to the scheduled plan, involving multiple and often conflicting objectives.
This research focuses on the application of MCDA methods in the operational environment of an airline, with the aim of improving the decision-making process in the operations center. Specifically, it references the AHP and TOPSIS methods. The goal is to demonstrate how these tools can effectively support the prioritization of flights based on their urgency. The initial approach to this subject was conducted by X. Gagas in 2023, in his thesis titled "Development of a Flight Scheduling Disruption Management System for an Airline".
In this study, a decision-support framework tailored to the operations center’s functions is developed. AHP and TOPSIS are used to classify alternatives (flights), considering commercial, operational, and economic criteria, ensuring alignment with business goals. Scenario analysis is conducted in both realistic and simulated disruption scenarios to assess the effectiveness of the proposed system.
An integrated framework for managing flight scheduling disruptions will bridge a critical gap in airline operations. This research demonstrates the potential of multi-criteria analysis methods to facilitate complex decision-making processes. The adaptability of AHP and TOPSIS to multidimensional problems highlights their importance in dynamic environments. The integration of decision-support tools into the operations of airline operations centers contributes to digital transformation and enhances operational resilience.
Τίτλος στα ελληνικά: Εφαρμογή Πολυκριτήριας Ανάλυσης για τη Διαχείριση Διαταραχών σε Επιχειρησιακό Περιβάλλον Αεροπορικής Εταιρείας
Περίληψη:
Η αεροπορική βιομηχανία λειτουργεί σε ένα περίπλοκο και δυναμικό περιβάλλον, με αναπόφευκτες διαταραχές. Τα φαινόμενα που διαταράσσουν την ομαλή λειτουργία των προγραμματισμένων διαδικασιών, παρεμβαίνουν στην επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα και την ποιότητα των υπηρεσιών. Οι επιπτώσεις αυτές, επηρεάζουν μία πληθώρα παραγόντων που επιδρούν στην αποδοτικότητα μίας αεροπορικής εταιρείας και δύνανται να αποσταθεροποιήσουν τις καθημερινές λειτουργίες, να μειώσουν τα κέρδη ή να πλήξουν τη φήμη της εταιρείας.
Σε ένα τόσο απαιτητικό τοπίο, αυξάνεται η ανάγκη για αξιόπιστα εργαλεία λήψης αποφάσεων. Η Πολυκριτήρια Ανάλυση Αποφάσεων παρέχει ολοκληρωμένες μεθοδολογίες για την αντιμετώπιση πολυδιάστατων προκλήσεων, όπως αυτές που εμφανίζονται στα Επιχειρησιακά Κέντρα Ελέγχου των αεροπορικών εταιρειών. Οι προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ένα επιχειρησιακό κέντρο, αφορούν τη διαχείριση των διαταραχών του προγραμματισμένου πλάνου, συμπεριλαμβάνοντας πολλαπλούς και συχνά αντικρουόμενους στόχους.
Η παρούσα έρευνα εστιάζει στην εφαρμογή των μεθόδων πολυκριτήριας ανάλυσης σε επιχειρησιακό περιβάλλον αεροπορικής εταιρείας, με σκοπό τη βελτίωση της διαδικασίας λήψης αποφάσεων κατά τη διαχείριση διαταραχών του προγραμματισμού των πτήσεων στο επιχειρησιακό κέντρο. Συγκεκριμένα, πραγματοποιείται αναφορά στις μεθόδους AHP και TOPSIS. Στόχος είναι να αποδειχθεί πως αυτά τα εργαλεία είναι ικανά να υποστηρίξουν την κατάταξη των πτήσεων με βάση την προτεραιότητά τους με αποτελεσματικό τρόπο. Αρχική προσέγγιση της συγκεκριμένης θεματολογίας είχε πραγματοποιηθεί από το X. Γκάγκα το 2023, στη Διπλωματική του Εργασία «Ανάπτυξη Συστήματος Διαχείρισης Διαταραχών στον Προγραμματισμό Πτήσεων σε Αεροπορική Εταιρεία».
Στη παρούσα μελέτη, αναπτύσσεται ένα πλαίσιο υποστήριξης των αποφάσεων, προσαρμοσμένο στις λειτουργίες του επιχειρησιακού κέντρου. Οι AHP και TOPSIS αξιοποιούνται για την ταξινόμηση των εναλλακτικών (πτήσεων), λαμβάνοντας υπόψη εμπορικά, επιχειρησιακά και οικονομικά κριτήρια και εξασφαλίζοντας τη σύμπλευση των αποφάσεων με τους επιχειρησιακούς στόχους. Η ανάλυση των σεναρίων πραγματοποιήθηκε τόσο σε ρεαλιστικά, όσο και σε προσομοιωμένα σενάρια διαταραχών, με σκοπό την αξιολόγηση της αποδοτικότητας του προτεινόμενου συστήματος.
Ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο διαχείρισης των διαταραχών του προγραμματισμού των πτήσεων, δύναται να γεφυρώσει ένα κρίσιμο κενό στις αεροπορικές λειτουργίες. Η συγκεκριμένη έρευνα φανερώνει τη δυνατότητα των μεθόδων πολυκριτήριας ανάλυσης να διευκολύνουν σύνθετες διαδικασίες λήψης αποφάσεων. Η προσαρμοστικότητα των AHP και TOPSIS σε πολυδιάστατα προβλήματα, υπογραμμίζει τη σημασία τους σε περιβάλλοντα με δυναμικές συνθήκες. Καταληκτικά, η ενσωμάτωση εργαλείων υποστήριξης αποφάσεων στις λειτουργίες των επιχειρησιακών κέντρων των αεροπορικών εταιρειών, συμβάλει στον ψηφιακό μετασχηματισμό και την ενίσχυση της επιχειρησιακής ανθεκτικότητας.